Balansul de alb

Este general cunoscut faptul ca obiectele incalzite radiaza caldura. Caldura este o forma de radiatie luminoasa, cu lungime de unda atat de mare, incat nu poate fi perceputa de ochiul uman, dar poate fi detectata cu instrumente speciale.
Fizicienii au observat ca, daca incalzesc puternic un obiect negru, acesta incepe sa emita lumina in spectrul vizibil. Prin incalzire, electronii de pe ultimul strat al atomilor din structura materialului trec pe o orbita mai indepartata de nucleu. Revenirea electronului la nivelul de baza se face prin emisia de energie sub forma unui foton. Incalzirea foarte puternica duce la emisia de lumina predominent albastruie; la temperaturi mai scazute, la lumina alba, cu cele trei culori de baza in proportii aproximativ egale, sau rosiatica, cu ponderea luminii rosii.

Cum se face totusi ca, fie la lumina de zi, fie noaptea, la lumina becului din tavan, noi vedem o coala de hartie alba, la fel de alba, desi temperaturile de culoare sunt atat de diferite? Simtul vizual este un proces complex, care incepe la nivelul ochiului (unde se formeaza imaginea pe retina, ca intr-un aparat fotografic) si se incheie la nivelul creierului, unde are loc perceptia. Creierul, gratie procedurilor de memorare si invatare, se bazeaza pe experienta si, constatind ca este aceeasi coala alba pe care a vazut-o in multe alte ocazii anterioare, ii atribuie automat culoarea alba, chiar daca savantii, cu instrumentele lor, spun altceva.

2. Balansul automat de alb (AWB)
Si totusi, aparatele foto digitale sunt create de savanti in baza legilor pe care ei le-au descoperit si pe care le respecta. Ca atare, fotografia color va reprezenta diferit o coala alba iluminata de lumina solara, comparativ cu lumina unui bec de uz casnic! Cum se poate corecta acest fenomen?
3. Setari semiautomate
Practic, toate camerele foto digitale dispun ce posibilitatea ca fotograful sa aleaga o estimare a temperaturii de culoare a luminii cu care este iluminat subiectul.

3.1. Incandescent – este simbolizat sub forma unui bec si face fata situatiei in care subiectul este iluminat cu o lumina cu temperatura de circa 3.000 grade Kelvin. Aceste tipuri de iluminari apar cel mai frecvent in cazul fotografiilor de familie luate in interior, cand sursa principala de lumina este constituita de iluminatul casnic (petreceri, Sali de restaurante, conferinte etc.).

3.2 Fluorescent – este simbolizat ca un dreptunghi alungit ce radiaza si este ajustat pentru o temperatura de culoare de aproximativ 4.200 grade Kelvin. Unele modele de aparate permit diverse ajustari (fluorescent 1, fluorescent 2, etc) ale balansului de alb, in functie de tipul de iluminare. Se poate utiliza in situatiile in care se fotografiaza in birouri, sali de sport, etc., unde iluminatul este asigurat de becuri cu descarcari in gaze.

3.3 Lumina solara directa (Sunny) reprezentat printr-un simbol ca un soare ce radiaza lumina, este etalonata la circa 5.200 grade Kelvin (desi temperatura de culoare a luminii solare este ceva mai mare). Este recomandat in fotografia de peisaj sau portrete in peisaj, in conditiile cerului senin.

3.4 Lumina blitzului (Flash) – reprezentata sub forma unui fulger, este ajustata pentru 5.400 grade Kelvin (blitzurile noi emit lumina la 5.500 K, iar cele mai vechi la 5.400 K). Aceasta setare este recomandata, in mod evident, in fotografia cu blitz.

4. Setarea manuala a balansului de alb.
In conditii dificile, mai ales in situatia in care un subiect este luminat cu mai multe surse de lumina si care au temperaturi diferite de culoare, se poate ajusta manual balansul de culoare la marea majoritate a camerelor foto digitale. Procedura poate fi diferita, in functie de modelul de camera foto digitala, dar urmeaza in principiu, urmatorii pasi:
4.1. Apelarea functiei „Custom White Balance” din meniul camerei, functie simbolizata prin doua triunghiuri aflate in balanta;
4.2. Fotografierea unui obiect alb. Zona alba trebuie sa ocupe o anumita suprafata din cadru sau chiar intreg cadrul. In cazul in care se foloseste un carton alb, este recomandat ca acesta sa fie asezat pe cat posibil paralel cu subiectul sau chiar in fata acestuia, pentru ca si cartonul sa fie iluminat cu acelasi amestec de lumini ca in cazul fotografiei finale. Ca o varianta se poate folosi un carton gri 18% utilzabil si pentru a stabili expunerea corecta.
4.3. La unele modele de camere, se poate trece la fotografiere; la alte modele, mai avansate, imaginea obtinuta poate fi salvata pe cardul de memorie, pentru a fi eventual refolosita.
4.4. Dupa incheierea sesiunii de fotografie, se trece din nou pe AWB, pentru a evita surprizele neplacute la urmatoarea sesiune de fotografiere.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: